Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til skole

DKS - Røyken

Røyken

Postadresse:

Besøksadresse:

Telefon:

Kontaktperson: Rita Rohdin Nyhus, 97749933, rita.rohdin.nyhuus@royken.kommune.no

Antall produksjoner: 40

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Bokglede

Litteratur, Trinn: 3
Bokglede er et prosjekt vi har i samarbeid med biblioteket.
Elevene på 3. Trinn tar buss eller går til nærmeste bibliotek, der de får lånekort om de ikke allerede har det og får låne med seg en bok eller to. Biblioteket gjennomfører en omvisning med informasjon om biblioteket. Det blir også en hyggelig bokformidling for elevene før de drar tilbake til skolen.
Om klassen ønsker å låne med seg en bok til høylesning i klassen, kan de gjerne gjøre det og da oppfordrer vi skolene til å la barna illustrere fra boken som velges. Tips: Ikke vis dem bildene som da eventuelt allerede måtte være i boken og fortell dem litt om illustrasjonskunsten.
Besøket tar en time per klasse. Er det over 22 elever i en gruppe/klasse, deles de i to. Det er mulig å vente ute på plenen eller i skolegården med en gruppe mens den andre er i biblioteket. Skolene bestiller selv transport til og fra og påasser på at faktura senjdes Den Kulturlele Skolesekken lokalt etter spesifikasjoner gitt til kulturkontakter og administrasjon ved skolene.

Danselyst

Scenekunst, Trinn: 7
Danselærer og koreograf Magnhild Sørvik kommer til DIN skole 4-5 ganger og lærer klassen en koreografi. Prosjektet avsluttes med en visning eller at koreografien er en del av en større forestilling. Når avtaler Magnhild direkte med klasselærer.

Gitarens dag

Musikk, Trinn: 3
I Uke 5 er det gitarens uke i hele Norge og 1. februar er gitarens dag.
I den forbindelse kommer Kulturskolen på besøk til dere med gitarist og lærer Torgeir Johannesen Hernes. Han spiller litt og forteller litt. Alt kan skje i klasserommet og tar maks 45 minutter.

Holmsbu galleri

Kulturarv, Trinn: 6
Administreres i sin helhet av Drammens museum og er gratis for skolene og for Røyken kommune. Foregår i mai hvert år.

Kulturuka

Annet, Trinn: 9
En uke med bare kunstfag på timeplanen, der elevene får møte profesjonelle utøvere innenfor den kunstarten de selv velger å bli bedre kjent med den uken. Visning samme uke eller senere etter avtale.

Natur og kultur

Kulturarv, Trinn: 5
Besøk ved Geologisenteret i Slemmestad med geologitur og fossiljakt i nærområdet i deilig vårluft. LandArt med kunstner i siste del av turen (i fossildalen). Arrangeres i mai/Juni hvert år.

Oslofjordmuseet

Kulturarv, Trinn: 7
Besøk til Oslofjordmuseet med omviser. Oppgaver i den forbindelse. Foregår i april hvert år.

Sangskattekista

Musikk, Trinn: 1
Elevene lærer et knippe norske barnesanger fra før og nå. Øvelsene foregår med to stykker fra kulturskolen ute på skolene 1-2 timer i løpet av mars/april. Skolen øver deretter selv. Heftet er laget av kulturskolen og deles ut til skolene på et møte. Deretter er det duket for generalprøve og konsert i Kulturhuset med musikere fra Kulturskolen. 

Søppel blir til kunst

Visuell kunst, Trinn: 2
Elevene samler selv søppel, eksempel skolens opprydningsdag, hjemmeifra rundt skolen generelt, velger ut deler de kan tenke seg å ta med i en skulptur størrelse ca. 20 cm høyde. Det oppfordres til å ta med ødelagte leker. Lurt å ha en liten boks hver som de samler i før DKS instruktør kommer i september. Elevene lærer seg bevisstgjøring rundt forsøpling, og verdien av gjenbruk. De lærer evnen til å vurdere kvaliteter, komposisjon, sammensetning og fargekombinasjon. Elevenes mestring og deres fantasi og kreativitet settes høyt. Lærerne brukes som medhjelpere. Deres oppgave blir hovedsakelig å sitte på limstasjon med elevene. Opplegget varer i 75 minutter.
Kunstner Svanhild Rohdin, skal viderutvikle dette prosjektet og selv lage en stor installasjon til Factory Light Festival 2019. I den forbindelse ønsker hun at hver elev også tar med en søppelgjenstand i plast (gjerne noe som en gang har betydd noe) i en av disse fargene: gult, orange, rødt og rosa. Det kan også være noe søppel de finner på stranda i sommer. Disse gjenstandene blir en del av et større profesjonelt kunstverk.

Vi lager en forestilling

Scenekunst, Trinn: 1-10
Bestillingstilbud som koster penger for skolene. Kan bestilles av de som skal lage større forestillinger til feiringer litt utenom det vanlige. Jubileer, åpninger osv.

9 grader nord

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.
Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

Bare spille ball

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Michael Stilsons Bare spille ball handler om å elske fotball, men å ikke være forberedt på de harde realitetene. Den handler om å prøve å glemme en jente, og å klare seg uten en far. Og den handler om å vinne – uten å miste seg selv.Fredrik står foran sitt livs viktigste kamp. Bare han herjer på kanten som vanlig er proffdrømmen innen rekkevidde. Men de siste dagene før finalen forandrer alt seg.Bare spille ball er nominert til Uprisen 2019. Den er også nominert til Norske barne- og ungdomsbokforfattere (NBU) sin debutantpris Trollkrittet for 2019. Jurymedlem for Trollkrittet, Charlotte Glaser Munchm, sier blant annet om boka:"Stilson holder leserne på tærne hele historien igjennom. Dette er spennende og gjenkjennelig for alle. I tillegg er Bare spille ball sportslig uten å bli intern. Selv om fotballtermer brukes her og der, er det ingenting som forstyrrer den uvitende, samtidig som den vitende kan glede seg."

BRØDRE & SØSTRE H19 (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
BRØDRE & SØSTRE
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. 
Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."
Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Buskerud bygningsvernsenter

Kulturarv, Trinn: VG2
Buskerud bygningsvernsenter tilbyr en fagdag med fokus på bygningsvern og tradisjonshåndverk. Dette er et DKS-tilbud i kulturarv  for elever i videregående opplæring . Fagdagen er retta mot VG2 Byggteknikk, men er også egna for VG1 Bygg- og anleggsteknikk og VG2 Treteknikk.
Fagdagen inneholder:
• teori om kulturminnevernet i Norge og prinsipper for antikvarisk istandsetting• omvisning på friluftsmuseet med fokus på utførte restaureringsarbeider• praktiske øvelser med tradisjonelt håndverktøy (øks, bandkniv, håndhøvler med mer)Viktig! Ta med matpakke og klær til uteaktiviteter. Verktøy holdes av bygningsvernsenteret, verneutstyr må medbringes. Det forventes at medfølgende lærer er delaktig i programmet!

Buskerudmuseet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
BUSKERUDMUSEET Stiftelsen Buskerudmuseet er en konsolidert museumstiftelse bestående av 13 avdelinger med til sammen 18 besøkssteder. Kulturarven er vår felles hukommelse og referansebase. Museene er en kilde til betydningsfull kunnskap om vårt samfunn og kultur både før og nå.  Museene har faste tilbud, og kan i tillegg skreddersy opplegg for skolene.  www.buskerudmuseet.no
HALLINGDAL MUSEUM HELSESTELL
I tidsriktige omgivelser tar vi for oss hygiene, helseplager og behandling i det gamle bondesamfunnet, samt mile- pæler fra veien til vårt moderne helsevesen.FOLKEDRAKT FRA 1600-TALLET TIL RUNDT 1900
Hva har påvirket utformingen av folkedraktene? Vi ser på teknologi, materialer og strømninger i samtiden som hadde innflytelse på folkedrakter i Norge, med spesiell vekt på drakttradisjonen i Hallingdal fra 1600-tallet til rundt 1900. Mulighet for praktisk del med gamle sømteknikkerBestilling: Arnhild kopperdal  32 07 14 85  kopperdal@buskerudmuseet.no
VEIEN KULTURMINNEPARKLANGHUSETGjennom aktiviteter i og rundt det gjenreiste langhuset fra eldre jernalder formidles historien om vikingenes forfedre som levde her for omkring 2000 år siden. I høvdingens hall har vi den uortodokse quizen "Er det sant?" som får elevene til å utforske hva vi egentlig vet om fortid, nåtid og oss selv.DØMTElevene rollespiller historiske rettssaker fra vikingtiden, og så sammenlikner vi elevenes dommer med de historiske resultatene. Aktiviteten skaper bevissthet om rettsprinsipper før og nå, og om æreskultur kontra rettsstat. Kulissene er den arkeologiske utstillingen, opplyst kun av levende lys og monterne med oldsaker.Bestilling: Jørgen Tinglum Bøckman 32 14 10 70  bockman@buskerudmuseet.no 
KUNSTNERHJEMMET LAUVLIATH. KITTELSENS KUNSTNERHJEM I SIGDAL  
Kunstnerhjemmet Lauvlia har mye å by på; kulturhistorie, kunsthistorie, ikoniske bilder som er kjente og gjenkjennelige for store og små. 
Besøkende får innblikk i hvordan familien bodde for over 100 år siden. Hva de levde av og hva Kittelsen skapte. Hvordan var det å være kunstnerhustru og barn av en stor kunstner? 
 
Her er et stort friområde med skulpturer inspirert av Theodor Kittelsen  og en stor trollborg med amfi. Trollamfiet kan brukes til fremføring og felles samling. Malerpensler og staffeli til bruk. Bademuligheter ved Soneren på Lauvlias egen strand. «Gamleveien» ved Lauvlia, ca. 3 km. lang vei skiltet med Th.Kittelsens bilder. Kan brukes til fots eller med sykkel.
 
Det er vårt mål å vise Kittelsens store fantasi og skaperglede i området han valgte å slå seg ned med familien sin og bygge sitt hus.Bestilling: Åse Tangerud  32 71 24 07  post@lauvlia.no
RINGERIKE MUSEUM VÅR EGEN LOKALHISTORIE  
Her blir vi kjent med vår egen lokalhistories lange linjer; fra vikingtiden og Olav den Helliges oppvekst på Ringerike via praktfulle middelalderkirker, tømmerfløting, store og veldrevne bondegårder, kjerraten i Åsa, at Hønefoss ble by i 1852 og fram til 2. verdenskrig. Anna Colbjørnsdatter og Jørgen Moe treffer vi også.JØRGEN MOE OG FOLKEEVENTYRENE   
Det var i Norderhov gamle prestegård, det som i dag er Ringerikes Museum, at Jørgen Moe fra Hole traff Peter Christen Asbjørnsen fra Christiania, da de bare var 13-14 år gamle. Vi blir bedre kjent med norske folkeeventyr og det spennende livet Asbjørnsen og Moe levde. Jørgen Moe var en lokal person som har fått nasjonal betydning – både som eventyrsamler, dikter og prest.ANNA COLBJØRNSDATTER OG SLAGET  PÅ NORDERHOV 
Vinteren 1716 angrep den svenske kongen Karl 12 og hans soldater Norge. En rekke slag ble utkjempet mellom norske og svenske soldater omkring på Østlandet, bl.a. på Norderhov – der Ringerikes Museum ligger i dag. Kulehull i veggen inne i museet forteller om den dramatiske hendelsen, da prestekona på Norderhov Anna Colbjørnsdatter fikk deler av æren for at ca. 200 norske soldater beseiret omkring 600 svenske soldater natten til 29. mars 1716.Bestilling: Preben Johannessen  32 13 50 50  johannessen@buskerudmuseet.no
LÅGENDALSMUSEETFRA STANDSSAMFUNNET TIL KLASSESAMFUNN  
Norge fra 1600- til 1800-tallet. Stikkord er befolkningsutvikling, jord- brukssamfunnet, klasseforskjeller, husstanden, lov og rett, tro og overtro og de nye næringene bergverk, sagbruksdrift og trelasthandel. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer  fra Numedal.UTVIKLING AV KOSTHOLD, HYGIENE OG  LEVEVILKÅR FRA 1700- TIL 1900-TALLET  
Utviklingen av levevilkårene på landsbygda og i byene fra 1600-tallet til midten av 1900-tallet. Temaene presenteres i autentiske bygnings- miljøer fra Kongsberg og Numedal.STILHISTORIE OG MØBELKUNST FRA BAROKKEN  TIL JUGENDSTILEN  
Vi besøker to rosemalte bondestuer fra Numedal og bergembetsmannshjemmet gamle Glitre gård med stilhistoriske interiør fra 1600 til begynnelsen av 1900-tallet. HÅNDVERKSUTVIKLINGEN FRA 1700-TALLET  TIL 1900-TALLET  
Temaene er folkekunst og laugshåndverk, lærlingeordninger, «skomaker bli ved din lest» og det lokale kunsthåndverk fra etterkrigstida. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer fra Kongsberg og Numedal.JUL I GAMLE DAGER  
Elevene får høre om hvordan julen ble feiret i ei gammel bondestue i Numedal på  1700- og 1800-tallet og i et staselig byhus på Kongsberg rundt 1900. Vi vil også besøke den gamle krambua i Kongsberggata.
De viktigste temaene i løpet av omvisningen er juleforberedelsene, primstaven, julemat og juledrikke, julebadet, julegaver, overtro knyttet til jula, julenissen og juletreet. Elevene får smake på lefse i bondestua og gammeldags drops i Krambua.Bestilling: Gry Charlotte Lj. Andersen tlf 32 73 34 68  gc.andersen@buskerudmuseet.no 
LABROMUSEENETØMMER, TRELAST, HÅNDVERK  OG VANNKRAFT 
Med utgangspunkt i anlegget til Labro kraftstasjon ser vi på utviklingen i utnyttelse av vannkraft fra kvernkall til turbin. Utviklingen visualiseres gjennom demonstrasjon av nybygde modeller av tidligere tiders vannkraftinnretninger. Om ønskelig kan opplegget inkludere temaer som tømmerfløting, sagbruksdrift, utnyttelse av trevirkets kvalitet og håndverksteknikker. Klassene kan selv velge hva de ønsker at opplegget skal legge mest vekt på.Bestilling: Ole Jacob Cranner  tlf 32 73 24 68  cranner@buskerudmuseet.no

Dei vonde tekstane 2019-20

Litteratur, Trinn: 8
Den Kulturelle Skolesekken: I ungdomsbøkene "Engel i snøen" og "Så lenge ingen ser oss" tek Anders Totland opp alvorlege tema som sjukdom, død og overgrep.

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.

EKORNES i 100

Musikk, Trinn: 1-7
Én musiker på 100 trommer presenterer rytmer fra 100 land,
på instrumenter som er opptil 100 år gamle!
Når Kenneth Ekornes spiller, ser han for seg forskjellige landskap og tidsepoker som han omformer til lydlabyrinter. Instrumentene hans er både 100 år gamle trommesett og moderne elektroniske slagverksinstrumenter. Ved hjelp av trommene forteller han at tiden og utviklingen går fortere og fortere i den moderne verden. Ekornes selv har i løpet av de siste 20 årene besøkt mer enn 50 av de landene han henter inspirasjon fra, blant annet Brasil, India og Norge.

En bror for mye 2019-20

Litteratur, Trinn: 3

Fri vilje i influensernes tid

Film, Trinn: VG1-VG3
Er skjønnhet noe vi kan sprøyte inn?  Hvem påvirker oss til å tro det? Filmskaper Emilie Blichfeldt viser sin film "How do you like my hair"- en personlig historie som på humoristisk og varmt vis viser oss at skjønnhet kan være så mye mer - og så annerledes- enn det vi forventer. Vi tror gjerne at oppfatninga av hvordan vi vil se ut kommer innenfra. Likevel er det slik at de fleste skifter stil til samme tid i takt med mote. Hvorfor er det sånn? Blir vi påvirket?  Emilie har laget en forrykende formidling som bruker filmen som utgangspunkt for å  se på dagens influensere, bloggere og skjønnhetsindustrien. Hvorfor blir vi så opptatt av utseendet? Blir vi lykkelige av større lepper og større rumpe? "How do you like my hair" har vunnet flere priser, blant annet kritikerprisen på den norske kortfilmfestivalen i Grimstad.

Glimt frå fortida 2018-19

Litteratur, Trinn: 6

HELLO

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
UKE 43
I HELLO møter vi tre unge dansere som har flyktet fra hjemlandet sitt.
Gjennom dans, tale og film forteller de sine historier. Historier om å starte på nytt og å lykkes!

IRL - In Real Life

Visuell kunst, Trinn: 2-9
I utstillingen IRL møter elevene skulptur, maleriinstallasjon, digitalt trykk og tekstil. Utstillingen undersøker hvordan samtidskunstnere bruker symboler fra populærkulturen til å fortelle oss noe m vår egen tid; begjær, trender, utfordringer og tendenser. Kunstnerne i utstillingen bruker en tilsynelatende enkel symbolikk, men med alvorlige undertemaer. Hva gjør den digitale tilstedeværelsen med oss? Hvordan kommuniserer vi i postinternett tid? Hvorfor er populærkulturen så viktig i lesningen av vår egen samtid og hvordan iscenesetter vi oss selv i vår hverdag? Diskusjon rundt original/ kopi, luksusvarer/ samtidskunst og virkelighet/ avbildning er også noen av spørsmålene som vår formidler skal diskutere med elevene.
Utstillingstittelen referer til begrepet IRL, som står for forkortelsen In Real Life, altså i det virkelige liv. Kan man leve et virkelig på nettet? Lever man et virkelig liv selv om vi iscenesetter oss selv på forskjellige måter?

JØRGEN MOES VEI NR 13 V20 (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
Lyddesign: John Erling Johnson
Lysdesign: Adrian Knutsen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid
Dramaturg: Oda Radoor
Illustrasjon: Thore Hansen
Foto: Dag JenssenVi kan anbefale at dere låner den fine boka til Tor Åge og Thore Hansen etter at dere har sett forestillingen. Beste rekkefølge er teater først, bok etterpå. :)

Katta i sekken: Lurivar og det hemmelege skrinet 2018-19

Litteratur, Trinn: 3

Koristenes ABC - To skritt bak

Musikk, Trinn: 8-10
Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto der i Moskva med Alexander Rybak på scenen da han vant Eurovision Song Contest med "Fairytale" i 2009.  De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler.
 
Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wenche Myhre, Kurt Nilsen, Morten Harket, og Madcon, for å nevne noen. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?
 
"Koristens ABC - to skritt bak" er en humoristisk og musikalsk konsert. Du får et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og de viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Med eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist. Med seg på laget har de pianisten Torbjørn Kvamme som er kjent fra blant annet Julemorgen på Nrk, og har jobbet med artister som Madcon, Gabrielle og Tone Damli.
 
Det er uansett ikke sikkert at det er den som får mest oppmerksomhet som har det morsomst på jobben. Jorunn, Karianne og Torbjørn elsker jobben sin, det vil du merke i denne humoristiske og musikalske konserten! I tillegg viser de hvor viktig det er at alle ledd i et team fungerer optimalt for å skape de beste resultatene.
 
Det viktigste er kanskje ikke å få mest oppmerksomhet, men å skape gode resultater sammen.

Lyden av Paris

Musikk, Trinn: 8-10
Paris har blitt en av de mest spennende møteplassene for musikere med røtter fra mange ulike steder av verden. Jovan Pavlovic er fra Serbia, men bor i Norge. Han er opptatt av å bygge broer og musikalske møteplasser mellom ulike kulturer. Han har denne gangen tatt med seg trekkspillet sitt til Paris for å møte Bojan Zulfikarpasic og Stephané Edouard
Bojan og Stephane bor begge i Paris, men har røtter i Serbia og Sør-India. Akkurat som språk er ulike, er også musikken ulik og bærer preg av der man har sine røtter. Hver av musikerne har hatt med seg egne låter. For å klare å spille musikk sammen, selv om de har røtter i ulike kulturer, må de lytte til hverandre, lære av hverandre og respekterer hverandre. Så hva slags musikk blir det når disse tre møtes i Paris for å lage musikk sammen? Resultatet skal du få høre på denne konserten. 
Musikerne dere skal få møte er: 
Jovan Pavlovic - http://jovanpavlovic.com
Bojan Zulfikarpasic - http://bojanz.com
Stephane Edouard - https://louis-winsberg.com/en/stephane-edouard-2/

Paris som "verdenmusikkens" hovedstad: 
https://www.theglobalist.com/paris-capital-of-the-world-of-world-music/Forankring i kulturmøter/ samfunnsfagMusikk fra ulike steder i verdenhttps://en.wikipedia.org/wiki/Clave_(rhythm)Jazz, Sør-Indisk- Serbisk 

Nå er du Gud igjen (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
En gutt og en jente ender opp på gangen på skolen. Fra to vidt forskjellige miljøer og med helt ulik bakgrunn begynner en samtale om hvem man er, hvorfor man er det og om Gud har noe å gjøre med den saken i det hele tatt.Dramatiker: Anders DuusOversetter: Toril SolvangRegi: Victoria MeirikScenografi/kostymer: Gjermund AndresenLyddesign: Runar MagnussenLysdesign: Chris RochForlag: Colombine TeaterförlagFoto: Dag Jenssen

Piksel - en pop-up utstilling

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Målet for prosjektet er å skape et annerledes og interaktivt møte med samtidskunst i skoletiden, og gi elevene en storslått wow-opplevelse.En mobil pop up-utstilling dukker opp på skolen og to formidlere hjelper elevene med å pakke ut og bygge en kunstinstallasjon i skolegården. Når installasjonen er ferdig montert blir den fotografert fra luften av en drone. Dette er en annerledes kunstopplevelse som vil endevende skolegården for en dag.
Prosjektet ”Piksel” tar elevene med på en kreativ reise inn i en fargerik verden som gjemmer seg i et bilde. Installasjonen kan oppleves som en skog av farger; en slags labyrint man kan gå inn i, ta på og betrakte på avstand. Gjennom denne interaktive opplevelsen vil ungdommen få et unikt møte med samtidskunst.Prosjektet ønsker å vise oss to forskjellige inngangsporter for å lese verden: top down eller bottom up. Dette kan igjen gi oss verktøy til å forstå kunst. Elevene kan gå inn i installasjonen og erfare hvordan den oppleves på stedet, som en ren og visuell opplevelse som endrer skolegården, for deretter å se den fra et fugleperspektiv. Hva gjør det med en opplevelse når man får avstand til den? Hvordan oppleves installasjonen når den erfares utenfra, sett fra luften gjennom et dronebilde?Utstillingen er skredersydd for ungdom og opptil 30 elever får mulighet til å være med å montere selve installasjonen. Vi starter kl. 10:00 og elevene må sette av minimum 3 timer. Etter installering kan opptil 90 elever oppleve verket og dronefotograferingen på nært hold. Resten av skolen kan følge med på bygging og dronefotografering fra vinduene og via live-feed på egen facebook-side. Vi gjør oppmerksom på at dette kan endre seg, da produksjonen er under utvikling. Vi sender program for dagen når dette nærmer seg. Formidlingen har et værforbehold og kan ikke gjennomføres ved dårlig vær.Utstillingen er laget i et samarbeid mellom Den kulturelle skolesekken i Buskerud, Haugen og Zohar Arkitekter, og Buskerud Kunstsenter.

På nært hold

Visuell kunst, Trinn: 2-9
De siste årene har kunstscenen vært preget av en tendens der materialitet, taktilitet og det fysisk nære kunstverket er i økende fokus. Dette har ført til at mange kunstnere i større grad utforsker selve materialet og mulighetene det gir. En av grunnene til dette kan være at vi mennesker forholder oss til en stadig mer virtuell virkelighet; en hverdag som kan leves gjennom en finger som trykker på en skjerm. Å opphøye det sanselige, håndlagede og unike kan være en naturlig reaksjon på dette.
I utstillingen På nært hold møter elevene seks kunstnere som nærmer seg denne tematikken på ulikt vis. Hanne Friis farger objektene sine for hånd med tørkede lus og kongler, Ivan Galuzin bruker naturlim til feste beinrester på lerret, Ingri Haraldsen & Petter Buhagen har synliggjort det tilsynelatende usynlige, Margrethe Loe Elde har gjenbrukt gamle tekstiler og laget en skulptur, mens Ellen Henriette Suhrke tar oss med på en taktil omvisning, arrangert for blinde deltakere i Botanisk hage i Oslo.
Gjennom kunstverkene i utstillingen kan man diskutere spørsmål som: Hvilke sanser bruker vi i vår hverdag? Hva gjøre at noe tiltrekker mens annet frastøter oss? Hvordan forholder vi oss til det kroppslige i vår stadig mer digitale hverdag?

Ravi

Musikk, Trinn: 1-7
Ravi ær en påpartist såm vi trygt kan kale påpstjærne. Han har vært på tåpn a VG-lista såm bestselgnde plateartist, å ær mest kjent får ”laneplagr” såm Utadæsjælåplevelse å Dødsøt.
"Laneplagr" ær får øvri de vi kaler sangr såm blir spilt åvralt, å helst me melodier såm klistrer sæi til jærnen, så de var ike helt tilfeldi at Ravi ble programledr får enærkå teves program Landeplage.Ravi har åså vært programleder for Idol å Eks Faktor, å når han kåmr til skoln får å spile egne hits er de græit å vite at han kan være ganske morsåm å flink til å fårtele.
Jør dere klare får en utaderesjælopplevelse!

Romeo og Julie på Nationaltheatret

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
VÅREN 2020
Er det en fortelling alle burde få med seg, må det vel være denne!
Besatt kjærlighet og brutal død, en historie med evig liv. Fest, romantikk, bryllup, et brev på avveie, tragedie, komedie, gift og død. Og musikk!
Romeo og Julie speiler kjærlighetens mange uttrykk; den unge og naive, den kyniske og pragmatiske, den uforsonlig bitre og ikke minst den sjalu og destruktive kjærligheten. Etter storsuksessen "Som dere vil", er regissør Sigrid Strøm Reibo klar for å gå løs på en ny klassiker. Men der den romantiske forelskelsen endte lykkelig i komedien «Som dere vil», ender den grusomt for de unge elskende i tragedien «Romeo og Julie».
Skolen organiserer og betaler transport til Nationaltheatret.

Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Sammen med Amina Bile og Sofia Nesrine Srour har Nancy Herz gitt ut boka Skamløs, en utgivelse som undersøker sosial kontroll i minoritetsmiljøer i Norge.
I mediene har de blitt kalt «De skamløse jentene». Herz og de to andre har svart at selvfølgelig er de skamløse, hvis det er synonymt med å ikke ta innover seg skammen som andre ønsker å påføre dem.
Hvordan setter sosial kontroll seg i kroppen? Hvordan får man øye på mekanismene som gjør seg gjeldende slik at man kan gjøre motstand? Og hvordan finne deg selv hvis andre hele tiden forteller deg hvem du skal være?

Skygge-der fortellinger skapes 2018-19

Litteratur, Trinn: 8

Sousou & Maher - Made of music

Musikk, Trinn: 8-10
MADE OF MUSIC
Sousou og Maher vokste begge opp i musikere og det var interessen og kjærligheten til den vestafrikanske koraen (luttliknende harpe, der kroppen er lagd av en kalebass med hud spent over) som brakte dem sammen.
En viktig retningslinje for troubadourkulturen - som kora er en del av - er bevaring av den musikalske arven gjennom musikernes kontinuerlige søk etter nye måter. For Sousou & Maher Cissoko betyr dette å vise frem koraen i kombinasjon med sjelfulle sang med rytmisk energi og innflytelse fra reggae, mbalax, folk, sjel og jazz.  
Etter arv fra Cissoko-familien av vestafrikanske griots, gir sangene en viktig melding om å komme sammen og skape lenker i stedet for grenser mellom land og mennesker. Dette er understreket av duoen synger på fem forskjellige språk!

Spor av dråper og røde nebb

Musikk, Trinn: 1-7
Spor av dråper, og røde nebb.

Sarah Camille forteller historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne konserten er en blanding av musikksjangre som jazz, basisliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sammen med Sarah Camille sin slam-poesi blir det superfint.

Tabber og tangenter 2019-20

Litteratur, Trinn: 6
Tabber og tangenter tar sikte på å la elevene erfare hvordan både ord og musikk påvirker fantasien vår, og bevisstgjøre dem på virkemidler de til en hver tid omgis og påvirkes av. Og ikke minst: øke elevenes leselyst gjennom en god litteraturopplevelse

Teaterkomiteen V19 (Brageteatret i samarbeid med Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Alle historier har blitt til en gang. Noen har tenkt på hva hovedpersonen ønsker å oppnå, hvilke valg den slemme skurken tar og om fortellingen ender godt eller dårlig. Noen har tatt valgene for alle som er med i historien slik at noe spennende kan skje. Å lage en historie handler nemlig mest om å ta valg – stjele flyet eller ikke, kysse gutten eller ikke, gjemme seg eller ikke, rekke opp hånda eller ikke...I Teaterkomiteen får barna være med når historien blir til. En interaktiv og improvisert forestilling der publikum på forskjellig vis får påvirke valg som dukker opp i historien.
For hva er egentlig et valg? Betyr det noe hva vi velger? Både i historier vi lager – og ellers.
Teaterkomiteen har blitt til fordi Brageteatret og Det Andre Teatret har valgt å samarbeide!
Regi: Nils Petter Mørland
Scenograf: Monica Nestvold
Kostyme: Cathrine Schermann
Lydimprovisatør: Toto Kruse
Til kulturvertene
Det er helt umulig å fortelle hva denne forestillingen handler om på forhånd. Det er nemlig elevene som bestemmer hvor historien skal begynne, og hvem som er hovedpersonen! Derfor er det lurest å si til medelevene at alle må være med å foreslå ting, når skuespillerne spør. Ganske rart og stillig?
Det er tre skuespillere med hver gang, og to teknikere, altså 5 tilsammen. De blir glade for kaffe og vann når de kommer til skolen, men ellers har de med seg matpakke sev.Det er fint om dere ordner publikumsplasser med matter, benker og stoler i det området teknikerne mener det passer best.Dersom dere tenker å si noe til publikum, passer det best etter at forestillingen er ferdig. Dette kan dere snakke med skuespillerne om når de kommer til skolen.God fornøyelse!

Verdens mellomste fisk

Film, Trinn: 1-4
Ingeborg er en ung jente som liker å fiske. Som vanlig melder hun seg på den årlige fiskekonkurransen, og fanger en usedvanlig mellomstor fisk. Hun har faktisk fanget verdens mellomste fisk. Ingeborg og fisken blir rikskjendiser over natta. Men hva skjer når fisken legger på seg? 
Uke 15 2019

Ønskedrøm (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Den vanlige verden er ikke nødvendigvis kjedelig, den er bare veldig, veldig vanlig. Men, når vi drømmer - våkne eller sovende - kan det være rart, spennende, fantastisk og skummelt, men absolutt ikke vanlig.Utøverne får drømmer og ønsker fra publikum i begynnelsen av forestillingen som blir utgangspunkt for korte og lange improviserte historier og situasjoner. Målet er at alle ønskedrømmene skal bli fantastiske! En publikummer får ansvaret for å lydlegge hver scene med en tilfeldig sang fra vår sampler.Gjennom å gi liv til barnas drømmer og ta ethvert ønske på alvor med stort engasjement, ønsker vi å inspirere til at publikum selv kan se mulighetene og gleden ønskedrømmene våre gir.
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter